Raport z dostępności podmiotu publicznego
RAPORT Z ANALIZY DOSTOSOWANIA SZKOŁY DO OSÓB ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI
Analiza dostosowania I Liceum Ogólnokształcącego Im. Ks. Elżbiety w Szczecinku do osób ze szczególnymi potrzebami powstała na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U z 2019 r. poz. 1696, z późn. zm.).
Analiza obejmuje zagadnienia określone w art. 6 ustawy oraz inne, uznane za istotne dla zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
-
Dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami wejścia, korytarzy, schodów
i kondygnacji w budynku szkoły:
- wejście do budynku szkoły prowadzi przez drzwi dostosowane dla potrzeb osób niepełnosprawnych przy wykorzystaniu schodołazu,
- korytarze są przystosowane do korzystania przez osoby niepełnosprawne ruchowo,
- możliwy jest dostęp i wstęp do wszystkich pomieszczeń przy wykorzystaniu schodołazu obsługiwanego przez przeszkolony personel,
- schody w budynku posiadają zamontowane poręcze,
- Dostępność i sposób korzystania ze strony internetowej.
Strona internetowa spełnia istotne wymogi ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Strona internetowa zawiera informacje dotyczące rekrutacji, aktualności z życia szkoły, programów szkolnych, planu lekcji, podstawowe dokumenty itp.
Na stronie internetowej można korzystać ze standardowych skrótów klawiaturowych.
- Opis innych dostosowań dla osób ze szczególnymi potrzebami (np. informacji głosowych, pętlach indukcyjnych) w budynku:
- w budynku nie ma systemu informacji głosowej,
- w budynku nie ma pętli indukcyjnych,
- w budynku nie ma oznaczeń w alfabecie braille'a,
- w budynku nie ma druku (napisów i piktogramów) powiększonego dla osób niewidomych i słabowidzących, istniejące piktogramy dotyczą oznaczenia dróg ewakuacyjnych,
- wewnątrz budynku brak jest oznaczenia kontrastowego, z wyjątkiem oznaczenia dróg ewakuacyjnych,
-
w budynku prowadzony jest stały dyżur przez osoby kierujące petentów
w odpowiednie miejsca, - szkoła udostępnia możliwość kontaktu drogą mailową, audiowizualną, telefoniczną oraz faxem,
- szkoła umożliwia dostęp do budynku osobie korzystającej z psa asystującego i psa przewodnika,
- Opis możliwości ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami:
-
osoby mogące poruszać się samodzielnie i bez zaburzonej orientacji korzystają
z wyznaczonych i oznaczonych dróg ewakuacyjnych, -
osoby mogące poruszać się samodzielnie, ale z zaburzoną orientacją korzystają
z wyznaczonych i oznaczonych dróg ewakuacyjnych wskazanych przez pracowników szkoły (nauczycieli, wychowawców, pracowników administracyjnych).
Zapewnienie dostępności alternatywnej w I Liceum Ogólnokształcącym im. Ks. Elżbiety polega na:
- Umożliwieniu kompleksowego załatwiania sprawy osobie rodzicowi/opiekunowi prawnemu ze szczególnymi potrzebami w pomieszczeniu dostępnym bez konieczności pokonywania barier architektonicznych przez wydelegowanie pracownika na czas załatwiania sprawy (można wskazać bezpośrednio jakiegoś nauczyciela, dyrektora, pedagoga lub pracownika administracyjnego).
-
Zapewnieniu asysty pracownika szkoły podczas załatwiania spraw przez osobę ze szczególnymi potrzebami, w tym udzielanie informacji o rozkładzie pomieszczeń
i rodzajach załatwianych spraw oraz pomoc przy przemieszczaniu się. - Umożliwieniu asysty osobie ze szczególnymi potrzebami osoby przybranej (pełnomocnika, opiekuna, członka rodziny lub innej osoby trzeciej wskazanej przez osobę ze szczególnymi potrzebami).
-
Szkoła zapewnia w szczególności w okresie pandemii wirusa COVID-19
w razie potrzeby laptopy umożliwiające kontakt nauczyciela z uczniem. -
Szkoła prowadzi dziennik elektroniczny LIBRUS Synergia dzięki któremu poprawiono znacznie komunikację pomiędzy rodzicem lub opiekunem
a pracownikami szkoły. - Szkoła w miarę możliwości zapewni, na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, komunikację w formie określonej w tym wniosku lub zamienne rozwiązania.
-
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej lub jakiegoś jej elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji w formach alternatywnych, na przykład odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie,
o którą stronę internetową chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji w formie alternatywnej, powinna także określić formę tej informacji. Szkoła zrealizuje żądanie niezwłocznie i nie później, niż w ciągu 7 dni. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące. Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.
Na podstawie ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 roku o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. Nr 209, poz. 1234) I Liceum Ogólnokształcące informuje
o udostępnieniu usługi dla osób niedosłyszących za pomocą następujących środków wspierających komunikowanie, tj.:
1. Korzystanie z poczty elektronicznej: loela@poczta.onet.pl – na ten adres można przesyłać zapytania, prośby o umówienie spotkania itp.
2. Za pomocą faksu na numer: +48 94 374 00 32
3. Osoba słabosłysząca, która zamierza załatwić sprawę w I Liceum Ogólnokształcącym jest zobowiązana zgłosić chęć skorzystania z usługi co najmniej na 3 dni robocze przed przybyciem do szkoły (z wyjątkiem sytuacji nagłych). Zgłoszenie należy przesłać na adres email podany w pkt 1, faksem na nr wskazany w pkt 2 lub tradycyjną drogą pocztową.